porzsakmester.hu

Autó

Oltári hideg lesz

A csütörtöki hidegfrontot követően hideg légtömeg kezd beáramlani a Kárpát-medencébe. Ennek nyomán ugyan nem lesz sok csapadék, de több fokkal visszaesik a hőmérséklet, kemény fagyok várhatók és nappali is fagypont alatt marad a hőmérséklet. Nappal Baranyában -8, -10 fok várható , éjszaka akár -20 fok is lehet. Napközben a középső országrész kivételével többfelé lehet viharos az északi szél. Késő estétől csökken a felhőzet, és valamelyest mérséklődik a szél, de viharos széllökések továbbra is lehetnek. Mit hagyunk figyelmen kívül a téli utakon?   Nem lassítunk akkor sem ha a gumi tapadása csökken. Nehéz elhinni, de legtöbbünk ugyanolyan stílusban és sebességgel vezet téli körülmények között, mint optimális időben. A hó kihívásait rábízza a téli gumi szettre (akárhány évesek is az abroncsok). Olyan ez, mint a ködös úton való száguldás pszichológia. Azt szokták mondani, azért vagyunk ködben óvatlanok, mert nem látjuk az elsuhanó fákat vagy a felezővonal szaggatott vonalát, így nem mérjük fel milyen gyorsan is hajtunk rossz látási körülményeknek. Ezen sem tud segíteni csupán a téligumi. Nem becsüljük fel kellően az útviszonyokat. Ez egy összetett kérdés. Egyrészt tudható, hogy a téli hideg és jegesedés rengeteg új kátyút képes az utakra varázsolni, így a több éve megszokott út is tartogathat meglepetéseket. Másrészt rendszerint elfelejtjük az előzetes tájékozódást. Számos útinform, időjárás előrejelzés áll rendelkezésünkre, illetve vannak olyan GPS szoftverek, amik olyan valós idejű információkkal szolgálnak, mint az útlezárások, dugók. És ha már kütyük: nemsokára olyan mobil applikációval is felvértezhetjük magunkat, ami képes téli gumi szettünk nyomásának ellenőrzésére, illetve azok állapotáról való visszajelzés küldésére. Nem megfelelő láthatóság: A téli vezetés három legfontosabb tényezője az évszaknak megfelelő téli gumi szett, az óvatos vezetés és a minél jobb láthatóság! Túlzott kormánymozdulatok, nem kellően kontrollált vezetés. Téli időjárás mellett megnő az esélye az aquaplaningnek, vagy a Nokian speciális téligumi tesztjéből megismert Slush Planing, vagyis a latyakra való felúszásnak. Egy ilyen nem várt, szokatlan manőver pedig sok vezetőt kapkodásra késztet, hiszen nincs tapasztalatuk ilyen helyzetekre. Megoldás lehet a téligumi szezon közeledtével jellemző vezetéstechnikai tréningek. Ilyet rendeznek például a Hungaroringen működő Vezetéstechnikai Centrumban. (Ők végezték el nem olyan régen a használt téligumi tesztjüket is, vizsgálva az idősödő téli gumik tapadáscsökkenését.) Feszültség. A csúszkálás okozta szokatlan kilengés sokakban túlzott feszültséget vált ki és megfeszült izmokkal vezetnek. Erre csak az idővel szerzett rutin nyújt megoldást, illetve az említett tréningek. De például a Nokian online téligumis és vezetési tréninge is segít a mentális felkészülésben. Vezetés nagykabátban és hótaposó bakancsban. Bármilyen meglepő is, hogy ez a tétel idekerült, sok balesetben állapította már meg a szakértő, vagy vallották be a szerencsétlenül járt sofőrök, hogy bizony a túl kényelmetlen viselet és vastag cipő is zavarta őket. A széles, vastagtalpú bakancsban nem érezték úgy a pedált, mint, ahogy megszokták. Olyat is hallottunk már, hogy a vétkes sofőr egyszerre két pedálra lépett. Persze nyilván nem az lesz a megoldás, hogy lengén öltözünk bármilyen hideg téli időben, de például egy kényelmesebb cipőt bekészíthetünk az autóba, főleg ha hosszú távra indulunk. Az autó letakarításának elmulasztása. Sokan sietnek induláskor és csak a szélvédőket takarítják meg a hótól. A fényszórók azonban havasak, így pedig láthatatlanok maradnak, ami rettentő veszélyes nem csak télen. Egy újabb tényezőn, amin nem segít a téli gumi. Tényleg autóba kell ülni? Ha bármilyen kétely merül fel bennünk, vagy igazából megoldható az utazás autó nélkül is, esetleg későbbre halasztható, akkor mérlegeljünk. Csak a létfontosságú utakat vállaljuk be extrém időjárási viszonyok mellett, ügyelve a téli gumi meglétére, állapotára, guminyomására, valamint az előző 7 pontra!   Forrás: OMSZ, Marso

Oltári hideg lesz


Szólj hozzá!